Humani
Pracownia Psychoterapii i Rozwoju Osobistego

Uczenie się w domu. O czym warto pamiętać? Cz. 1

Każde dziecko ma już swoje wypróbowane sposoby uczenia się, rozwiązywania zadań domowych czy przygotowywania różnorakich prac. Obecna sytuacja wymaga jednak w większym niż dotąd zakresie korzystania z internetu. Trzeba sprawdzić, co jest do zrobienia, poszukać materiałów lub skorzystać z przesłanych przez nauczyciela, obejrzeć prezentację czy film- lekcję, odszukać lekturę w zasobach wirtualnych (bo przecież biblioteki są także nieczynne).

Telefon czy komputer – tak często skojarzone dotąd z rozrywką, zabawą – stają się narzędziem uczenia się.

Dlatego podstawową zasadą jest oddzielenie czasu korzystania z komputera/laptopa/smartfona/tabletu dla celów szkolnych od czasu na zabawę, grę, kontakty z rówieśnikami.

Warto wraz z córką/synem zaplanować czas na sprawy szkolne. I jeśli mamy wątpliwości, czy dziecko zdoła się oprzeć grze czy zajrzeniu „co na portalu?”, początkowo towarzyszyć mu lub sprawdzać jego aktywność.

Warto z dzieckiem oszacować czas zajęć szkolnych. „Myślisz, że to zadanie zajmie ci ile czasu?”, „Ile chcesz dziś poświęcić na język polski?”. To pomaga zmobilizować się.

Pamiętajcie także o zaplanowaniu krótkich przerw na wypicie herbatki czy zjedzenie małej przekąski, przejście się po domu. Długie przerwy np. na obejrzenie filmu bardzo przedłużają wykonanie zadań nie tylko dlatego, że film trwa godzinkę czy pół, ale trudno się po nim znów zmobilizować.

Najlepszą porą do zajęcia się nauką są godziny przedpołudniowe. Wtedy mózg jest wypoczęty i najlepiej pracuje.  Gdy dziecko jest wyspane, szybko poradzi sobie z zadaniami. Taki system wymaga regularnych godzin zasypiania i wstawania.

Każdy uczeń ma swoje ulubione miejsce do nauki w domu. Nie zawsze w swoim pokoju, niektórzy odrabiają lekcje np. w kuchni. W nauczaniu zdalnym należy przyjrzeć się, czy dotychczasowe upodobanie dziecka nie koliduje z potrzebami innych domowników i wybrać taki wariant, który ułatwi uczenie się bez ciągłych zakłóceń.

Tekst powstał po konsultacji z pedagogami szkolnymi Ewą Trawkowską i Marią Płócieniczak.

Katarzyna Zeh

psycholog dzieci i młodzieży, doradca dla rodziców

Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Adama Mickiewicza. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w szkołach wszystkich poziomów, przedszkolach, poradniach specjalistycznych, szpitalu, organizacjach pozarządowych i uniwersytecie. Obecnie jest psychologiem szkolnym w gimnazjum.

W pracowni Humani zajmuje się:

  • udzielaniem pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży (terapia, zajęcia psychoedukacyjne, grupy psychologiczne dla dzieci),
  • doradzaniem rodzicom w sprawach wychowawczych.