Humani
Pracownia Psychoterapii i Rozwoju Osobistego

Psychologiczny zoom – sięgnijcie po zasoby

Psychologiczny zoom. Rodzina w przybliżeniu, rodzina w oddaleniu.

Wielu z nas, zdecydowana większość, w sytuacji kryzysu poczyniła zapasy spożywcze i środków czystości. Niektórzy leków czy gotówki. W tych okolicznościach nie zapominajmy także o zgromadzonych w rodzinie zasobach psychologicznych.

Każdy je ma

Proponujemy krótkie ćwiczenie – możecie wykonać je sami, z dzieckiem albo z całą rodziną. Usiądźcie razem i spróbujcie przypomnieć sobie jakieś trudne zdarzenie z przeszłości. Ważne, aby dotyczyło ono sytuacji z którą – mimo że była trudna, udało się Wam poradzić. Może to była zmiana planów wakacyjnych związana z chorobą kogoś z rodziny? Może ulubiony kolega zmienił szkołę, przeprowadził się? A może wy przeprowadzaliście się i nie wszystkim się to na początku podobało?

 Zastanówcie się wspólnie, co wtedy pomogło wam poradzić sobie, wyjść z kryzysu? Może szybkość reagowania albo stanowczość. Może był to optymizm albo siła fizyczna? Może rozmowa albo wypłakanie się? To ważne, by przypomnieć sobie, co to było. Możecie nawet zapisać każdą z tych „sił” na osobnej karteczce. Z dzieckiem możecie w waszym mieszkaniu poszukać symboli jego zasobów. Klamerka, klocek, koralik, kamyk- każda rzecz może oznaczać co innego. Zapakujcie te wszystkie dobra do woreczka albo małej torebki i połóżcie na dziecięcej półce. W różnych momentach możecie dokładać nowo odkryte zasoby do woreczka, w trudnych chwilach zastanówcie się wspólnie, po który z zasobów dziecko może sięgnąć.

 Zasoby zewnętrzne i wewnętrzne

Zasoby zewnętrzne to wszystko, po co możemy sięgnąć w naszym otoczeniu. Głównie chodzi o innych ludzi. Koleżanka nam doradzi, bo zna się na systemie bankowym, rozmowa z mamą uspokoi i natchnie optymizmem, rozmowa z przyjacielem uświadomi, że nie jesteśmy sami. Zasoby zewnętrzne to też środki, którymi dysponujemy  (pieniądze, mieszkanie, dom, kawałek ziemi, drogocenne zbiory, możliwości szkolenia się…)

Zasoby wewnętrzne to cechy charakteru, umiejętności i cechy wyglądu. Potrafię grać na instrumencie, znam język niemiecki, jestem pracowita, jestem szybki, mam dużo fizycznej siły, atrakcyjnie się ubieram, jestem szczupły, potrafię ugotować pyszny obiad…

Jest ich tysiące. Zasoby nie znikają, czasami o nich tylko zapominamy. Dziś znów możemy po nie sięgnąć.


Katarzyna Zeh

psycholog dzieci i młodzieży, doradca dla rodziców

Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Adama Mickiewicza. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w szkołach wszystkich poziomów, przedszkolach, poradniach specjalistycznych, szpitalu, organizacjach pozarządowych i uniwersytecie. Obecnie jest psychologiem szkolnym w gimnazjum.

W pracowni Humani zajmuje się:

  • udzielaniem pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży (terapia, zajęcia psychoedukacyjne, grupy psychologiczne dla dzieci),
  • doradzaniem rodzicom w sprawach wychowawczych.

Aleksandra Ksokowska-Robak

psycholog dziecięcy, psychoterapeutkadoradca systemowy

Absolwentka Psychologii na UAM w Poznaniu, pracuje w nurcie systemowym. Posiada doświadczenie w pracy z rodzinami, w których dzieci przeżywają trudności adaptacyjne, w kontaktach z rówieśnikami, radzeniu sobie z “trudnymi” emocjami (lękiem, złością, smutkiem), na trudności reagują objawami psychosomatycznymi, nie przestrzegają zasad społecznych.

W ramach swojej pracy prowadzi:

  • terapię rodzinną,
  • spotkania doradcze dla rodziców dotyczące rozwiązywania trudności wychowawczych, radzenia sobie w sytuacjach zmian związanych m.in. z pójściem dziecka do przedszkola/szkoły, pojawieniem się rodzeństwa, pracą jednego z rodziców w innym kraju, rozwodem rodziców, chorobą w rodzinie,
  • indywidualne spotkania dla dzieci,
  • grupy dla dzieci rozwijające umiejętności społeczne i kompetencje emocjonalne,
  • warsztaty dla rodziców (m.in. jest realizatorem programu “Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”).